Dag 17- Turijn, Susa, Milaan

11 augustus 2013 - Turijn, Italië

Één ding is zeker er is iets goed misgegaan als je 20 uur later dan verwacht aankomt op je bestemming. En dan is het nog maar de vraag of we aankomen. Het begon allemaal gisteravond: Na onze maaltijd besloten we alvast de trein te reserveren naar Lyon ( dit is namelijk verplicht als je met de TGV reist). Al snel werd duidelijk dat Italianen graag genieten van hun vrije zaterdagavond zonder rekening te houden met mensen die moesten reserveren of een kaartje wilden kopen. De mensen achter de balie legden hun werk neer en lieten iedereen in verbijstering en woede achter. Wij waren er van overtuigd dat we de volgende dag ook nog wel konden reserveren. Waarop we terugliepen naar het hotel en tot in de late uurtjes hebben genoten van het nachtleven van Turijn. Onze wekker ging om 7 uur, dus het was een kort nachtje. Eenmaal wakker hebben we nogmaals genoten van het smaakvolle ontbijt en we gingen al snel door naar het station om alsnog te reserveren. Op het station werden we in het Italiaans van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk hebben we misschien wel 5 verschillende loketten afgewerkt. Maar ons geduld was op toen we er achter kwamen dat het loket dat we moesten hebben gesloten was. Toen werd ons ook nog duidelijk dat we bij een ander station op moesten stappen. Er was te veel tijd verstreken om daar nog te komen waardoor we de trein misten. De eerstvolgende trein ging om half 6 en het was pas kwart over 10. Onze tijd hebben we doorgebracht op het station en in een parkje vlakbij het station. Het parkje beschikte over heel wat zwervers, opdringerige zigeunermeisjes en italiaanse gladjakkers die met ons een 'ijsje' wilden gaan eten. Om een uur of 4 liepen we terug richting het station daar wilden we de trein nemen naar Porta Susa( waar de trein naar Lyon zou vertrekken). Dit ging op zijn zachtst gezegd niet geheel vlekkeloos, we belanden na een uur  in het verlaten dorpje Susa in plaats van het station Porta Susa. We hebben gelijk de trein teruggenomen en om 7 uur waren we weer terug in Turijn. Nu zitten we eindelijk in de trein naar Milaan waar we moeten overstappen op de TGV naar Dijon. In Dijon kunnen we de trein nemen naar Lyon. Of we in Milaan kunnen reserveren is ook nog niet zeker, net als waar we vanacht slapen. Milaan centraal of toch de trein? We hebben vandaag al vaak gezegd hoe blij we zijn dat we samen reizen, want samen kunnen we alles aan!

1. Anneke:
    11 augustus 2013
    O arme jullie! Het is leuk geschreven, maar wat zullen jullie ontzetten balen meiden!
  2. Dirk Jan:
    11 augustus 2013
    Ingewikkeld verhaal, zeker als je bedenkt dat Dijon weer veel noordelijker ligt dan Lyon, met andere woorden, je komt eerst in Lyon en dan pas in Dijon. Nou ik hoop dat jullie nog ergens kunnen slapen! Inderdaad fijn dat jullie met zn tweeen zijn: STERKTE!
  3. Oma l:
    12 augustus 2013
    Alles is zo goed gegaan, nu dit maar gouw vergeten dames,en nog even genieten