Dag 18- Milaan, Chambery, Lyon

12 augustus 2013 - Lyon, Frankrijk

Bonjour! We wilden even laten weten dat we nog leven. Zelf beseffen we nog steeds niet helemaal wat we allemaal hebben meegmaakt de afgelopen 2 dagen. De stations en treinen lijken in elkaar over te lopen. We zitten nu ein-de-lijk in ons hostel. Het hostel is heel erg gezellig, het uitzicht over de stad is prachtig en onze 6 persoons kamer delen we op dit moment met z'n tweeën. Dit alles maakt de afgelopen 48 uren wel weer een beetje goed, al zullen we ze niet snel vergeten. De nacht hebben we noch in de trein noch op het centraal station van Milaan doorgebracht. Rond 10 uur kwamen we aan op het Station van Milaan, ondanks onze moeheid en zorgen viel ons op hoe enorm het station was. Na even zoeken vonden we het loket waar we moesten reserveren. We stonden nog maar even in de best lange rij, toen een aardige Italiaanse man ons vertelde dat de nachttrein naar lyon helemaal vol zat. Hij vroeg het nog eens extra voor ons na bij iemand van het loket. Dit was echt het laatste wat we wilden horen, deze trein was onze laatste hoop. De man van het loket vertelde ons nog wel dat de volgende trein vandaag om 6 en 8 uur in de ochtend zou vertrekken. Hij vertrok ongelooflijk genoeg niet vanaf Milaan centraal, maar vanaf een kleiner station in Milaan. Een beetje eng uitziende gast die ons gesprek met de man van het loket had gehoord bood aan om ons met de auto naar Lyon te brengen. De man die voor ons had gevraagd of er nog plek was in de trein stond hierbij en vertelde ons gelijk hier niet op in te gaan. Dit waren wij ook zeker niet van plan, in vergelijking met dit aanbod was slapen op het station ineens zo erg nog niet. Gelukkig ging er zo laat nog een trein naar Milaan Garibaldi, daar aangekomen bleek het station een stuk kleiner dan Milaan centrale maar het was er wel nog druk. We hebben onze backpacks tegen elkaar aangeschoven, en van handoeken en kleedjes een onderkomen gebouwd. De mensen uit het dure en chique Milaan keken met enige verbazing en nieuwsgierigheid naar ons paleisje. Op de gekste momenten ontmoet je leuke mensen, zo ook hier. Een aardige Italiaan die verbazingwekkend goed engels sprak, hij studeerde International Business en beloofde ons een keer op te zoeken in Zeeland. Het werd steeds rustiger op het station en we besloten in onze heerlijke bedden te kruipen. We sliepen niet alleen, we werden gezelschap gehouden door een aantal zwervers. 'S ochtends vroeg hebben we nogmaals geprobeerd te reserveren, wederom zonder succes. Er werd ons verteld dat we maar aan de conducteur moesten vragen of er nog plek was en of we daar ter plekke konden reserveren. Enigszins in spanning vroegen we of er nog plek was en gelukkig volgde al snel het verlossende antwoord. In de hele TGV in de richting van Parijs, zijn 8 plekken beschikbaar gesteld voor interrailers. (We hadden geluk dat die nog vrij waren) Na een overstap op station Chambery kwamen we om half 5 aan in het Hostel. Nu genieten we van het mediterraanse klimaat op het geweldige terras met uitzicht over heel Lyon. We zullen al snel ons warme (en zachte) bedje inkruipen. Gelukkig geen stationsvloer dit keer!

1. Ellen:
    12 augustus 2013
    Tjonge, gaat het toch nog een beetje op een doorsnee vakantie in Loret de Mar lijken! In mijn herinnering sliep ik daar op het strand of boulevard.
    Jullie pakken het gelijk groots aan en slapen op het station. Nou ja, slapen.... hebben jullie nog wat geslapen die nacht?
    Veel plezier in Lyon,
    Groetjes Ellen
  2. Dirk Jan:
    12 augustus 2013
    Gelukkig hebben jullie inmiddels heel wat backpack ervaring. Als je dit in het begin van jullie reis hadden meegemaakt was het minder leuk geweest! Goed gedaan hoor, en inderdaad met de auto naar Lyon dat doe je niet. Je hebt niet voor niets een interRAIL kaart gekocht ;) Fijn om te lezen dat jullie weer een lekker bed voor de nacht hebben! Welterusten en geniet van Lyon! Nog budget over voor een etentje in een traditionele Bouchon?
  3. Saar en Tonnie Kotoun:
    13 augustus 2013
    Beste bikkels jullie zullen hier vast hier nog wel eens aan terug denken goed gedaan om niet in te stappen naar Lyon
    groetjes.
    van de dijk.