Dag 5- Budapest

30 juli 2013 - Boedapest, Hongarije

Pas om kwart voor 10 kwamen we ons bed uit. Toch nog een beetje uitslapen deze vakantie! Volgens het weerbericht zou het vandaag niet heel erg warm worden, dus dat leek ons een mooie gelegenheid om de stad te verkennen. Via een handige app (pocket guide) konden we op onze telefoon een mooie route volgen langs allerlei bezienswaardigheden in het oude gedeelte van de stad. De app verschafte ons allerlei informatie over de verschillende gebouwen, beelden en bruggen die we zijn tegengekomen. We zijn onze route begonnen op vörösmarty tér, een heel mooi en gezellig plein in het hart van budapest. langs de Donau zijn we verder gelopen en hebben meerdere paleizen gezien. Ook waren er vele kerken, eentje daarvan hebben we van binnen bekeken. De Sint-stefanus basiliek was echt enorm en prachtig gedecoreerd. De verkopers in de naastgelegen souvenirshops zijn allemaal even aardig en weten Amsterdam al snel te noemen als we vertellen dat we uit Nederland komen. Ons hostel bevindt zich in Pest, maar vandaag hebben we ook Buda bezocht wat zich aan de andere kant van de Donau bevind. Vanaf de Chain bridge hadden we een spectaculair uitzicht op Buda en Pest. In Buda zijn we de heuvel opgeklommen om Buda castle te bekijken. Het uitzicht was hier nog mooier dan op de brug. Leuk was ook dat we een groep met studenten uit verschillende landen in contact kwamen, waaronder een aardige nederlander. Na de wandeling omlaag was het ons plan om alvast de nachttrein naar Split te reserveren. Hiervoor moesten we naar een station wat een flink eind uit de route lag, op zich geen probleem maar voordat we er uit waren hoe we daar moesten komen.... Laten we zeggen dat er flink wat tijd in ging zitten, het nemen van de verkeerde tram droeg hier ook zeker aan bij. Toen we uiteindelijk op het station aankwamen en aan de vrouw bij het internationale loket vroegen of we de trein naar Split konden reserveren, konden we van haar gezicht aflezen dat het engels haar niet bijzonder goed lag. (Wat je eigenlijk wel mag verwachten van iemand achter zo'n loket) Het werd nog beter toen ze liet weten dat er niet op donderdag maar op vrijdag een trein naar Split gaat. Terwijl wij zelf al helemaal hadden uitgezocht dat de trein juist op donderdag gaat. Op dit moment zagen we het even allemaal niet meer zo zitten. We besloten de trein terug te nemen naar bekend terrein, gelukkig konden we op het station van Budapest Keleti wel een trein richting Split reserveren. Maar ook dit was makkelijker gezegd dan gedaan, we moesten hier ontzettend lang wachten en ook nog vechten voor een plekje in de wachtrij. Uiteindelijk hebben we kunnen reserveren voor de trein naar Zagreb, daar hebben we om 20.00 een overstap op de nachttrein naar split, die vertrekt om 22.00. Uiteindelijk komen we (na een reis van 17 uur) om 6.30 aan in Split (Kroatië). We waren blij om het hostel weer terug te zien na vandaag, maar Budapest heeft ook zeker indruk achter gelaten. Het is echt een hele leuke, mooie, gezellige en spotgoedkope stad! De stad is een echte aanrader met voor iedereen wat wils!

1. Joke:
    31 juli 2013
    Jullie komen straks als volleerde reizigers en regelaars terug. ;-) Wel ff vervelend als trein boeken zoveel tijd kost maar super als t dan toch lukt. xxx
  2. Edwin:
    31 juli 2013
    Hey Youki & vriendin, na een inspirerende zwemsessie (en wereldbeschouwing na afloop:) met je vader deze morgen, gaf deze de link van jullie reisblog; super leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien, geniet ervan! Greetz vanaf den Diek